توسعه مراکز یادگیری سواد آموزی از محل اعتبارات پیشگیری از آسیب های اجتماعی

معاون اجتماعی،سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی مطرح کرد:

جلسه پشتیبانی سواد اموزی خراسان رضوی با حضور معاون اجتماعی،سیاسی و امنیتی استانداری و مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی برگزار شد. به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان خراسان رضوی، سید جواد حسینی معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی در جلسه پشتیبانی سواد آموزی که عصر روز سه شنبه هفتم آذر ماه در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد ضمن تقدیر از تمامی دست اندرکاران این حوزه گفت:راهبرد مقام معظم رهبری ریشه کنی بی سوادی بوده است و همه ما در سالیان متمادی تمام تلاش خود را در این راستا به کار بسته ایم اما با وجود همه توفیقات بدست امده در این حوزه از جمله رشد 2.8 درصدی سواد آموزی در استان جایگاه فعلی ما در باسوادی وضعیت مطلوب استان خراسان رضوی نیست . وی عدالت اجتماعی را یکی از شاخصه های توسعه پایدار عنوان کرد و افزود:یکی ازجلوه های عدالت اجتماعی،عدالت آموزشی است وعدالت جنسیتی و عدالت به لحاظ بوم شناختی از ابعاد تحقق عدالت آموزشی است که کاهش اختلاف باسوادی بین زنان و مردان به 5/8درصد و همچنین کاهش اختلاف با سوادی بین شهر و روستا جای تقدیر دارد اما هنوز هم باید بیش از این ها تلاش کنیم. حسینی مراکز یادگیری سوادآموزی را مراکزآموزش تلفیقی و مشارکتی دانست و تصریح‌ کرد: دراستان خراسان رضوی کمیته‌ای تحت عنوان ارتقا فعالیت های فرهنگی، اجتماعی در روستاها تشکیل شده است که یکی از خروجی‌های آن طرح ایجاد روستاهای پاکی است که باید در شاخصه‌هایی همچون بی سوادی، طلاق، اعتیاد، پوشش بیمه ای،کتاب ناخوانی، نداشتن تشکل‌های غیردولتی پاک باشند. وی ادامه داد: آمادگی داریم در هر100روستای این طرح و هم در حاشیه شهر مشهد از محل اعتبارات پیشگیری ازآسیب‌های اجتماعی مراکز یادگیری ایجاد کنیم چراکه معتقدیم مراکز یادگیری مراکزی هستند که در جهت کاهش آسیب های اجتماعی گام برمی دارند. معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی همچنین خاطر نشان کرد: مشکل اساسی در حوزه سواد آموزی این است که کسانی که سواد نیاموخته اند را پیدا نمی کنیم و یا به افرادی که سواد می آموزیم بعد از مدتی به وضعیت قبل رجعت می کنند چراکه برای این افراد محتوای مناسب تولید نمیکنیم و لذا سرمایه گذاری در دوره تحکیم ارزشمند تر از سرمایه گذاری در دوره سواد آموزی است. پیش از این مصطفی اسدی معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی در گزارشی از افزایش تعداد مراکز یادگیری استان از 37 مرکز به 74 مرکز  و کسب رتبه اول در این حوزه خبر داد و عنوان کرد:استان خراسان رضوی طرح هایی همچون یک قدم مانده به صبح(ویژه اولیا بی سواد)نماز کلید بهشت،خواندن با خانواده،حلقه های کتاب و کتاب خوانی را اجرایی ساخته است و توانسته است در دوره تحکیم سواد آموزی و پوشش سواد آموزی اتباع خارجی  در سطح کشور رتبه اول را کسب نماید. وی افزود:بر اساس آمار ها بی سوادی در گروه سنی 10 الی 49 ساله بیش از 164 هزار بی سواد در استان شناسایی شده است که تا کنون 53 هزار نفر از این افراد تحت پوشش قرار گرفته اند. اسدی از رشد 2.8درصدی با سوادی در سطح خراسان رضوی خبر داد و گفت:استان خراسان رضوی به لحاظ باسوادی در رتبه دهم در کشور و از لحاظ رشد باسوادی در کشور دارای رتبه ششم است. معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی همچنین اظهار کرد:در استان خراسان رضوی شاهد رشد عدالت جنسیتی در حوزه سواد آموزی بوده ایم و در حالی که شاخص اختلاف جنسیتی در کشور 6.8 است در سطح استان این شاخص را به 5.8رسانده ایم.

سند تحول بنیادین